Υποχρέωση τοποθέτησης ευφυούς ταχογράφου 2ης έκδοσης σε οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων ή επιβατών που κυκλοφορούν σε κράτος μέλος διαφορετικό από το κράτος μέλος της ταξινόμησης

Α. Σύμφωνα με το άρθρο 3 του (α) σχετικού Κανονισμού σε συνδυασμό με τις λεπτομερείς διατάξεις που αναφέρονται στο δεύτερο εδάφιο του άρθρου 11 αυτού και σχετικά με την υποχρέωση τοποθέτησης ευφυούς ταχογράφου 2ης έκδοσης σε οχήματα που κυκλοφορούν σε κράτος μέλος διαφορετικό από το κράτος μέλος της ταξινόμησης, σας ενημερώνουμε ότι:


1) Το αργότερο μέχρι τις 31/12/2024, οι ακόλουθες κατηγορίες οχημάτων που κυκλοφορούν σε κράτος μέλος διαφορετικό από το κράτος μέλος της ταξινόμησης, πρέπει να εξοπλιστούν με ευφυή ταχογράφο 2ης έκδοσης, όπως προβλέπεται στα άρθρα 8, 9 και 10 του (α) σχετικού Κανονισμού, ήτοι:

α) οχήματα εξοπλισμένα με αναλογικό ταχογράφο·

β) οχήματα εξοπλισμένα με ψηφιακό ταχογράφο 1ης έκδοσης σύμφωνο με τις προδιαγραφές του παραρτήματος IB του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 3821/85 που εφαρμόζονταν έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2011·

γ) οχήματα εξοπλισμένα με ψηφιακό ταχογράφο 2ης έκδοσης σύμφωνο με τις προδιαγραφές του παραρτήματος IB του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 3821/85 που εφαρμόζονται από την 1η Οκτωβρίου 2011· και

δ) οχήματα εξοπλισμένα με ψηφιακό ταχογράφο 3ης έκδοσης σύμφωνο με τις προδιαγραφές του παραρτήματος IB του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 3821/85, που εφαρμόζεται από την 1η Οκτωβρίου 2012.


2) Το αργότερο μέχρι τις 18/08/2025, τα οχήματα που έχουν εξοπλιστεί με ευφυή ταχογράφο 1ης έκδοσης, σύμφωνο με το παράρτημα ΙΓ του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2016/799 της Επιτροπής, τα οποία κυκλοφορούν σε κράτος μέλος διαφορετικό από το κράτος μέλος της ταξινόμησης, εξοπλίζονται με ευφυή ταχογράφο 2ης έκδοσης, όπως προβλέπεται στα άρθρα 8, 9 και 10 του (γ) σχετικού Κανονισμού.

 

Β. Ωστόσο, σας υπενθυμίζουμε ότι εξακολουθεί να ισχύει η (ε) σχετική εγκύκλιος «Μεταβατικός έξυπνος ταχογράφος και χρήση επαλήθευσης ταυτότητας μηνυμάτων πλοήγησης ανοικτής υπηρεσίας Galileo», μέχρι νεότερης ενημέρωσης από το αρμόδιο όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συνεπώς, οι περιφερειακές Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών κατά την έκδοση της νέας άδειας κυκλοφορίας των ανωτέρω οχημάτων της παρ. Α, αναγράφουν στη στήλη των παρατηρήσεων της άδειας κυκλοφορίας τους, τον κωδικό 191 «Ευφυής Ταχογράφος μεταβατικού σταδίου».


Γ. Ενημερώνουμε ότι από την 1η Ιουλίου 2026 οχήματα ή συνδυασμοί οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων μικτού βάρους άνω των 2,5 τόνων που πραγματοποιούν διεθνείς μεταφορές ή ενδομεταφορές για λογαριασμό τρίτων θα υπάγονται στις διατάξεις των Κανονισμών (ΕΚ) 561/2006 και (ΕΕ) 165/2014. Για το θέμα θα δοθούν νεότερες οδηγίες.


Δ. Μετά τη λήξη της προθεσμίας αντικατάστασης του ταχογράφου σύμφωνα με τα ανωτέρω, τα οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων ή επιβατών με άδεια κυκλοφορίας Κράτους Μέλους της ΕΕ (και της Ελλάδας) που ανήκουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 165/2014 και κυκλοφορούν σε κράτος μέλος διαφορετικό από το κράτος μέλος της ταξινόμησής τους πραγματοποιώντας διεθνείς μεταφορές ή ενδομεταφορές, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με
ευφυή ταχογράφο 2ης έκδοσης. Το ίδιο ισχύει και για τις χώρες ΕΟΧ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο οδικός έλεγχος σε ελληνικό έδαφος πραγματοποιείται από τις αρχές ελέγχου του άρθρου 21 της κ.υ.α. Φ451/107877/2022 (Β’ 1765) και σε περίπτωση παράβασης, βεβαιώνεται η παράβαση αριθμ. Β1 του πίνακα Β του Παραρτήματος της κ.υ.α. αριθμ. Φ450/89969/2023 (Β’ 1858).

Ειδικά για οχήματα ταξινομημένα στην Ελλάδα, διευκρινίζεται ότι μόνη η αναγραφή της παρατήρησης με αριθμό 86 «ΕΘΝΙΚΩΝ/ΔΙΕΘΝΩΝ» στην άδεια κυκλοφορίας ενός φορτηγού δημοσίας χρήσης (ΦΔΧ) δεν σημαίνει ότι πράγματι εκτελούνται διεθνείς μεταφορές με το συγκεκριμένο όχημα, ενώ τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης (ΦΙΧ) έχουν το δικαίωμα διεθνών μεταφορών χωρίς να αναγράφεται σχετική παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας τους. Όσον
αφορά τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης με τα οποία εκτελούνται διεθνείς τακτικές ή έκτακτες επιβατικές μεταφορές, δεν υπάρχει κάποιος κωδικός παρατήρησης στην άδεια κυκλοφορίας ότι τα συγκεκριμένα οχήματα εκτελούν διεθνείς επιβατικές μεταφορές.


Στις ανωτέρω περιπτώσεις η παράβαση διαπιστώνεται σε ελληνικό έδαφος με βάση τα συνοδευτικά έγγραφα της μεταφοράς, τις καταγραφές του ταχογράφου και τα περιστατικά της υπόθεσης, από τα οποία πρέπει να αποδεικνύεται ότι το όχημα πράγματι εκτελεί τις ανωτέρω μεταφορές.

Την παρούσα μπορείτε να την αναζητήσετε στον ακόλουθο υπερσύνδεσμο: https://www.yme.gr/metafores/psifiakos-taxografos/nomothetiko-plaisio καθώς και στο συνημμένο αρχείο. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 170428/09-08-2024